10 August 2016

Ramai yang di belengu oleh masalah gigi kuning sehinggakan nak senyum lebar pun segan, disebabkan pernah di tegur oleh rakan-rakan sepejabat. maklum lah bab gigi ni ramai yang sensitif, kerana semua orang idamkan gigi yang cantik dan putih berseri-seri.

Nak senyuman yang menawan bukan lah pekara susah jika gigi putih melepak bukan sahaja mak cik cleaner yang seronok bahkan encik boss pun senang hati kalau tengok staff sentiasa ceria dengan senyuman....

Ingat senyum tu separuh dari iman, ni idak asyik masam je tak habis-habis gigit bibir sebab takut orang nampak gigi dia yang kuning dan berkarat tu. Silap hari bulan Boss bagi naik pangkat sebab senyuman korang yang menawan tu. keyakinan pun tinggi kalau gigi putih berseri-seri ni..... hehe

Ok ni cara dia, korang boleh cuba 15 cara ni untuk dapatkan gigi yang putih menawan hati....


1. Menggunakan Strawberry



Strawberry merupakan salah satu jenis buah-buahan yang memiliki rasa yang enak bahkan ia juga boleh digunakan untuk memudarkan warna kuning dan membuat gigi anda nampak lebih putih. Cara-cara nya penggunaannya, dengan menghaluskannya (lenyek) terlebih dahulu kemudian gosokan Strawberry tersebut pada gigi setiap hari sehingga sumber whitening dari Strawberry tersebut menjadikan gigi lebih anda putih. Perhatian! setelah melakukan cara ini, Anda perlu menggosok gigi dengan bersih sehingga kandungan gula yang ada pada gigi hilang sepenuhnya.

2. Menggunakan Baking Soda


Resepi 1
Resepi 2

Baking soda juga boleh dimanfaatkan untuk memutihkan gigi, caranya dengan mencampur 3 sudu makan baking soda dengan satu sudu air. Lalu gaul sebati hingga menjadi pasta yang kental. Anda boleh menggunakan pasta ini untuk sapuan pada gigi. Perhatian! jangan menggunakan cara ini setiap hari karana ia boleh menghakis enamel pada gigi, cukup dengan melakukannya sekali dalam seminggu.

3. Menggunakan Kulit Pisang



Kulit pisang juga boleh digunakan untuk memutihkan gigi yang kuning, Anda boleh mengupas pisang kemudian mengambil kulitnya ingat makan pisang tu ya jangan di buang nanti membazir hehe. Gunakan kulit pisang gosok-gosok selama dua sampai lima minit pada gigi, dan biar kan beberapa minit kemudian bersihkan gigi Anda dengan menggosok gigi. Perhatian! Lakukan cara ini satu hingga dua minggu untuk mendapatkan hasil yang maksima.

4. Gosok Gigi 30 Minit Selepas makan


Kebanyakan orang terus gosok gigi setelah makan. Namun, ia digalakkan menunggu selama 30 minit setelah ambil makanan, terutama sekali jika anda makan makanan manis atau masam. Ini kerana menggosok gigi setelah makan dengan segera terutamanya selepas ambil makanan yang manis atau masam boleh mengembalikan gula atau masam tersebut pada gigi.

5. Menggunakan Daun Salam / Bay Leaf



Daun salam boleh digunakan sebagai pemutih gigi. Cara penggunaannya juga sangatlah mudah iaitu dengan menghaluskan (kisar) daun salam hingga halus. Kemudian anda boleh mencampurkan kulit jeruk yang sudah kering dan telah dihaluskan. Gunakan sedikit air lalu campurkan hingga menjadi pasta, kemudian boleh menggunakannya sebagai pemutih gigi

6. Menggunakan Kulit Jeruk


Kulit jeruk merupakan salah satu bahan yang sangat bermanfaat untuk memutihkan gigi. Anda boleh menggunakan sisi putih atau bahagian dalam dari kulit jeruk untuk menggosokannya pada gigi anda selama beberapa kali sehari sehingga gigi anda menjadi lebih putih. Namun, berhati-hati kerana jeruk mengandung asid maka gigi akan menjadi sensitif terhadap cara ini.

7. Menggunakan Buah-buahan dan Sayuran


Buah-buahan dan Sayuran diantaranya epal, lobak merah dan juga saderi boleh membantu dalam memutihkan gigi anda. Buah-buahan dan sayuran ini memiliki fungsi yang baik untuk membersihkan gigi tanpa merosakan bahagian enamel gigi anda.

8. Menggunakan Lemon



Menggunakan lemon. Lemon mempunyai kandungan asid sitrik yang fungsinya boleh di gunase bagai pemutih gigi anda. Caranya juga cukup amat mudah, Potong atau hiris lemon kemudian dengan sepotong lemon tersebut anda boleh gunakan untuk menggosok gigi anda. tetapi jangan lakukan ia tiap-tiap hari kerana di khuatiri ia boleh menjadikan gigi anda sensitif.

9. Menggunakan Minyak Mustard dan Garam untuk Gosok Gigi


Anda juga boleh menggunakan minyak mustard dan garam namun ia digalakkan hanya sekali dalam sebulan dengan cara ini. Gosok gigi dengan menggunakan minyak mustard dan garam dipercaya mampu membantu dalam membersihkan warna makanan dan plak yang menempel pada gigi anda. Gunakan jari-jari anda untuk menggosok gigi dengan bahan ini atau anda juga boleh menggunakan kapas untuk membersihkan gigi anda tersebut.

10. Banyak Minum Air Putih


Meminum Air putih juga adalah salah satu cara untuk memutihkan gigi, selain itu ia juga baik untuk diamalkan dalam sistem diet harian anda. Meskipun begitu, hal ini bukan bererti anda tidak boleh menggamalkan minuman yang berwarna. Minuman berwarna boleh diamalkan namun minuman yang mengandung pewarna boleh membuat gigi anda menjadi kusam dan kotor, apabila anda suka minuman yang memiliki pewarna, sebaiknya anda selangi dengan minum air putih agar gigi tetap bersih.

11. Gunakan Ubat Kumur (Listerin)


Agar gigi tetap terlihat putih dan bersih, biasakanlah untuk menggunakan pembersih mulut (ubat kumur). Selain itu, ubat kumur membuat nafas menjadi lebih segar. Namun, pilihlah ubat kumur yang tidak berwarna kerana ubat kumur yang memikiki warna lama-kelamaan akan menjadikan warna gigi menjadi gelap.

12. Menggunakan Minyak Kelapa



Membersihkan gigi dengan menggunakan minyak kelapa. Minyak kelapa juga boleh dikombinasi dengan bahan lain sehingga menjadi pasta dan boleh digunakan menjadi pasta gigi. Penggunaanya cukup mudah, yakni dengan menggunakan tiga sudu makan minyak kelapa, tiga sudu makan baking soda, 25 titis minyak essentian peppermint dan satu sachet stevia.

Cara membuatnya juga mudah yakni dengan mencampurkan minyak kelapa dan baking soda ke dalam mangkuk kemudian menganduknya dengan menggunakan garpu hingga menjadi rata. Setelah itu boleh menambahkan minyak essentian peppermint, stevia lalu diaduk sampai menyerupai seperti pasta gigi. Anda boleh menggunakan pasta gigi ini untuk membersihkan gigi anda agar gigi tetap bersih dan bebas bau mulut.

13. Memutihkan Gigi Menggunakan Epal



Beberapa buah-buahan dan sayuran seperti epal, brokoli, dan lobak merah boleh digunakan sebagai pembersih gigi dan juga gusi. Akan tetapi, ternyata kandungan serat dan antioksidan dalam epal boleh membunuh bakteria dan juga dapat mencegah bau mulut, manfaat lainnya yaitu boleh memutihkan gigi. Agar kebersihan mulut dan gigi dapat terjaga anda bisa mengamalkan epal setiap hari.

14. Hindari Kopi dan Soda


Untuk menjaga gigi agar tetap putih dan tidak kuning, sebolehnya anda menghindari pengambilan minuman kopi dan soda ini kerana dua jenis minuman ini merupakan penyebab gigi menjadi kuning. Soda diyakini dapat membuat gigi menjadi rapuh. Sebenarnya bolah saja untuk minum kopi atau soda asalkan tidak berlebihan.

15. Gunakan Ubat Gigi yang Mengandung Pemutih semulajadi


Ubat gigi yang berada dipasaran sekarang ni kebanyakanya menggunakan bahan kimia. Hal ini cukup berbahaya bagi kesihatan gigi. Sehingga kita dianjurkan untuk memilih atau menggunakan Ubat gigi yang memiliki kandungan pemutih semulajadi sahaja. Jangan lupa untuk membaca kandungan yang terdapat dalam Ubat gigi sebelum membeli atau menggunakannya.

Tapi kalau anda perasan iklan ubat gigi sekarang ni semua claim yang ubat gigi keluaran mereka adalah jenama no 1 di syorkan oleh Dr gigi, sedangkan bila kita guna tak memutihkan pun, bahkan makin gigi jadi sensitif dan gusi berdarah, kemudian mereka pun keluarkan pula ubat gigi untuk gusi berdarah dan jenis untuk gigi sensitif. Itu semua hanya lah strategi pemasaran mereka sahaja...

Sejak saya guna ubat Gigi Forever Bright sparkling keluaran Forever Living semua masalah di atas dapat saya atasi, bahkan gigi pun makin putih berseri dan senyuman pun makin menawan, dulu memang saya kurang yakin untuk senyum jika ambil gambar atau jumpa kawan-kawan tapi selepas guna hampir satu tahun ubat gigi Forever Bright ni memang tak mengecewakan...



Lagi sumber ubat Gigi Forever Bright ini adalah daripada bahan yang semula jadi iaitu lidah buaya (Aloe Vera Gel), dan ia merupakan ubat gigi tanpa Fluoride (kapur pemutih) yang boleh menyebabkan gigi terhakis jika diguna untuk jangka masa yang lama. Bayangkan dah berapa tahun kita guna ubat gigi yang di campur dengan fluorida ni?? sebab tu gigi kita makin sensitif dan gusi makin terdedah.


Yang paling best dalam ubat gigi Forever BRIGHT ni ada BEE Propolis yang berfungsi sebagai anti bakteria dan boleh menyembuhkan ulser mulut dengan cepat jika terluka, kalau ulser pun boleh makan dengan senang hati sebab Bee Propolis dan Lidah Buaya (Aloe Vera Gel) bertindak sebagai pelindung dan bunuh kuman di kawasan luka tersebut.....

P/S: Cara Memutihkan Gigi Kuning secara semulajadi diatas sangat berkesan cuma ia cepat atau lambat sahaja, namun jika dilakukan mengikut anjuran yang benar maka cepat atau lambat gigi anda akan menjadi lebih putih dan tidak nampak berwarna kuning lagi. Setelah gigi anda menjadi lebih putih, lakukan rawatan rutin pada gigi anda agar tetap sihat, kuat dan bersih supaya gigi anda boleh menjalankan fungsinya dengan baik.
Reactions:
Powered by Blogger.

Popular Posts