24 July 2016

Dulu masa sekolah pernah tak korang ada kawan yang rambut dia banyak uban walaupun baru berusia dalam lingkungan 15-20 tahun... jawapan yang korang dapat mesti orang cakap dia tu kuat belajar, genius, banyak fikir, budak pandai memang banyak uban, betul tak?? hahaha aku dulu-dulu pun ingat yang orang cakap tu betul, rupanya tidak sama sekali dengan jawapan tu...

Menurut hasil kajian The Journal of Investigative Dermatology yang di bentangkan pada tahun 2005, manusia berkulit putih akan mengalami masalah rambut beruban pada usia pertengahan 30-an, orang Asia pula akan mengalami rambut beruban pada lewat 30-an, manakala bagi golongan berkulit hitam mampu mengekalkan rambut mereka tanpa beruban sehingga ke usia pertengahan 40-an

Sebenarnya rambut beruban ni jika faktor peningkatan usia tu memang logik dan boleh di terima pakai tapi jika beruban di bawah usia  lingkungan 30 tahun tu sebenarnya di pengaruhi oleh 4 faktor..

4 Faktor Utama Rambut Beruban 


1. Faktor Genetik
2. Faktor Usia
3. Faktor kekurangan Nutrisi
4. Faktor-Faktor lain.



Faktor Genetik


Perubahan pada warna rambut seseorang bergantung hampir keseluruhannya kepada faktor genetik. Dua jenis genbertanggungjawap dalam menentukan proses perubahan warna rambut seseorang iaitu Bcl2 dan Bcl-w. Perubahan rambut ini berlaku apabila melanin (pigmen warna) berhenti dihasilkan di akar rambut. Ini menyebabkan rambut seterusnya yang muncul tumbuh tanpa pigmen melanin.


dah tua la atok

Faktor Usia


Perubahana pada warna rambut seseorang biasanya berlaku apabila seseorang itu telah meningkat usia. Kajian di Eropah mendapati bahawa kira-kira 40 peratus orang Eropah mula mengalami masalah rambut beruban pada usia 40-an.


muda-muda dah beruban

Faktor Kekurangan Nutrisi


Faktor ini merupakan faktor yang paling kerap berlaku pada hari ini, kekurangan sumber vitamin B12 akan mengurangkan pembentukan melanin. Masalah ini biasanya dialami oleh sesetengah golongan seperti ibu-ibu yang mengandung di mana mereka mudah kekurangan vitamin B12 dan zat besi di dalam tubuh mereka.



Faktor Lain


Kajian yang dijalakan  oleh J.G.Mosley di British Medical Journey pada 1996 mendapati, perokok mengalami empat kali lebih cepat alami masalah rambut beruban

Korang rasa antara 4 faktor ni korang tergolong dalam kategori mana satu? sebab tu pengambilan nutrisi yang seimbang sangat digalakan supaya masalah-masalah seperti tidak berlaku pada se-awal usia muda.

Tapi Pernah tak korang dengar petua orang zaman dulu-dulu, kalau nak rambut lebat rambut cantik rambut sihat dan bersinar-sinar ambil daun lidah buaya (Aloe Vera Gel) kerat ambil lendir dia sapu dekat rambut biarkan 10minit pahtu bilas dengan air... mesti korang pernah dengar petua tu kan? hahaha... tu dulu-dulu.


Natural vitamin B12

Ok ni Aloe vera gel (Lidah Buaya) (klik sini) yang korang Mesti cuba bukan rambut je boleh sihat cantik kembali bahkan seluruh sistem usus korang akan dapat manfaat dari minuman ni sebab aloe vera ni sangat tinggi kandung vitamin, mineral dan nutrisi dia.. sebab tu orang zaman dulu-dulu suka bagi petua yang bermanfaat hehe... so takkan korang nak bia je rambut beruban seawal usia?? jom berubah sekarang...

Pengedar di perlukan seluruh Malaysia, Singapore dan Brunei.. pape roger no bawah tu... ok!!
Your FOREVER LIVING Independent Distributor;
♥ Farahana (ID 600000367693

♥ Tel/SMS/WhatsApp/Telegram : 0136283485/0132947452
♥ FB Fanpage & Blog : Vitamin Untuk Semua
♥ Email: farahana.hamzah@gmail.com
Reactions:
Powered by Blogger.

Popular Posts