20 January 2015

Assalam semua mesti korang tertanya-tanya ape petua yang aku guna untuk hilangkan ketumbit dalam masa 48 jam, minggu lepas bangun je tidur rasa ada biji kat kelopak mata, ingatkan jerawat yang menapak kat situ rupa-rupanya ketumbit, aku pun bagi tau dekat isteri aku, dia pun tanya aku skodeng (ngintai) sape hahaha maklum la mitos orang dulu-dulu asalkan tumbuh ketumbit je skodeng (ngintai) anak dara orang.




Mula lah sesi meng-google cari cara/petua nak hilangkan ketumbit ni, 1st blog aku jumpa blog http://goo.gl/jrXqJl lepas aku baca petua yang dia share terus aku buat yang di syorkan, tapi bukan yang dekat bawah  petua dari blogger tu ye.... kemudian aku cari lagi petua lain untuk meyakinkan diri tentang kebenaran blog 1st tu, aku jumpa plak blog ni http://goo.gl/VKyAuV dia ada ceritakan tentang keradangan disebabkan penyumbatan pada kelenjar yang menghasilkan minyak untuk menentukan bulu mata kalis air atau Kalazion.
keradangan disebabkan penyumbatan pada kelenjar yang menghasilkan minyak untuk menentukan bulu mata kalis air atau kalazion.

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_winkera
keradangan disebabkan penyumbatan pada kelenjar yang menghasilkan minyak untuk menentukan bulu mata kalis air atau kalazion.

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win
keradangan disebabkan penyumbatan pada kelenjar yang menghasilkan minyak untuk menentukan bulu mata kalis air atau kalazion.

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win
keradangan disebabkan penyumbatan pada kelenjar yang menghasilkan minyak untuk menentukan bulu mata kalis air atau kalazion.

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win

Kelenjar minyak yang telah tersumbat ini kebiasaannya akan dijangkiti oleh bakteria seperti bakteria Staphylococcus aureus. Penghasilan atau pengumpulan minyak yang berlebihan menyediakan keadaan yang sesuai untuk pembiakan bakteria. Antara faktor-faktor yang boleh menyebabkan kelenjar minyak tersumbat ialah :

* Tekanan
* Pertukaran hormon
* Mengguna peralatan solek yang sama buat satu jangka masa yang lama atau yang telah dijangkiti oleh bakteria
* Diabetis
* Kandungan lemak yang tinggi dalam badan
* Kekurangan vitamin dalam badan

Dengan itu tahap keyakinan aku makin tinggi untuk mencuba petua dari kedua-dua blog ni..... ape cara atau petuanya?? jeng-jeng.....
  1. Tenyeh bawang putih - aku ganti dengan ambil supplement Garlic je ( klik sini )
  2. Makan Vitamin E
  3. Makan Vitamin C ( klik sini )
  4. Tuam dengan air suam

Ketumbit ni agak merimaskan terutama kat bahagian mata korang akan rasa nk tutup mata pun rimas mcm ada benda dalam mata korang, lepas tu korang akan mula rasa gatal, ngenyeh mata la jawapnya... jangan!! jangan sesekali ngenyeh mata yang gatal tu sebaliknya korang boleh tuam dengan ais atau air suam untuk hilangkan gatal tersebut.... sebab kalau di ngenyeh mata tu makin membesar ketumbit tu....

Alhamdulillah selepas 24 jam mata dah tak gatal dan biji nya pun makin mengecil... selepas 48 jam terus hilang benjolan kecil dekat kelopak mata tu...... mula2 isteri aku pun suruh pergi klinik juga tapi selepas aku baca komen-komen dari blogger-blogger lain diorang cakap pergi klinik pun dia doktor bagi ubat titik, ubat sapu dan antibiotik je... tu pun ada juga yang sampai 1,2 minggu bengkak tak surut-surut.....

Harap-harap artikel ni dapat lah bantu korang di luar sana yang hadapi masalah yang sama dengan aku, bagi aku dengan keadaan mata yang bengkak dan sakit tu memang merimaskan so aku lebih suka cara cepat dari tunggu dan lihat aje hehe akhir kata selamat mencuba.....
Reactions:
Powered by Blogger.

Popular Posts